Michał Szczawiński
Ghost Kitchen, shadow kitchen, cloud kitchen czy po polsku “wirtualna kuchnia”. Pod tymi pojęciami kryje się nowy model prowadzenia biznesu restauracyjnego, który wyróżnia się realizowaniem zamówień jedynie na wynos z naciskiem na dowóz. Trend zamawiania jedzenia do domu stale rośnie, według szacunków Statistia w 2015 roku w USA był wart 30 miliardów dolarów. Analitycy Forbes’a szacują, że do 2025 roku jego wartość wzrośnie do 200 miliardów dolarów! Bynajmniej trend nie dotyczy tylko rynku amerykańskiego, już w pierwszej połowie 2019 r. pyszne.pl zanotowało wzrost zamówień o 41% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.
Dynamiczny wzrost rynku food delivery przekłada się na popularność modelu biznesowego Shadow Kitchen. Również w Polsce coraz częściej pojawiają się biznesy restauracyjne oparte wyłącznie o dostawy. Jedną z marek operujących w ten sposób jest Food About. Jej głównym wyróżnikiem jest możliwość zamówienia dań z pięciu różnych restauracji w jednej dostawie. Food About jest więc czymś w rodzaju internetowego food courtu, dającego możliwość zamówienia w jednej dostawie dań z zupełnie różnych restauracji. Korzystając z Food About możecie zamówić jedzenie z:
I o ile dla użytkownika możliwość zamówienia 6 różnych dań w jednej dostawie jest super featurem, o tyle dla marketera stwarza to konkretne wyzwanie - zbudowanie świadomości marki parasolowej, która umożliwia takie działanie oraz poszczególnych restauracji, które w niej funkcjonują. W przypadku tradycyjnych restauracji, głównym czynnikami decydującym o tym, czy Klient przyjdzie do niej ponownie są:
O tyle w przypadku Wirtualnych Kuchni będą to:
Głównym wyzwaniem w budowaniu świadomości marki typu Shadow Kitchen będzie więc stworzenie atmosfery, z jaką kojarzy się dana restauracja za pomocą komunikacji w mediach społecznościowych. Jak robimy to w przypadku Food About? Poznajcie cztery zasady, którymi kierujemy się tworząc komunikację:
Nawet gdyby właśnie nie trwał lockdown gastronomii, nasz gość nie może odwiedzić naszych restauracji, usiąść przy stoliku i poczekać na kelnera. Dlatego w przypadku Food About autrntyczność budujemy na komunikacji i jakości dostarczanego jedzenia. Tworząc content kierujemy się koniecznością pokazania gościom (klientom), że pomimo braku stolików czy sali, jedzenie które zamawiają jest prawdziwe i robione z uczuciem. Z myślą o tych, którzy będą je jeść.
Restauracje takie jak OiPoke czy Moya Misa są wirtualne, ale jedząc zamówienie z nich jedzenie, klienci muszą czuć, że to co mają na talerzach pochodzi z prawdziwej kuchni. Budowanie świadomości restauracji Food About opieramy oczywiście o apetyczne zdjęcia jedzenia, które podajemy w wyjątkowy sposób. W przypadku Food About postanowiliśmy opowiedzieć historie każdej z e-restauracji, łącząc w komunikacji unikalne cechy marek z klimatem i skojarzeniami łączącymi się z daną kuchnią.
Za koncepcją komunikacji wirtualnych marek stoi Michał, nasz Senior Creative, a smakowite ilustracje przygotowała Daria, nasza graphic designerka.
Daria - "Projektując ilustracje dla wirtualnych marek postawiłam sobie za cel odróżnienie ich od wszystkich restauracji, które do tej pory widziałam. Połączenie zdjęć z ilustracją jest świeże i unikalne. Komunikacja Food About to nie jest kolejne food pornowe zdjęcie, to opowieść o smaku jedzenia w obrazku”.
Michał - "Budowanie unikalności e-restauracji musiało oprzeć się o autentyczność. Postanowiliśmy z nią trochę poszaleć, dostosować do warunków w jakich działa biznes. I tak połączyliśmy prawdziwe i apetyczne jedzenia z ilustracjami podbijącymi jego charakter. Dobieraliśmy je tak, żeby opowiadały o wartościach danej e-restauracji”.
Świadomość marki buduje się po to, żeby ją monetyzować. Dlatego poza kreacjami pokazującymi wartości i charakter Food About, mocno dbamy o to żeby w komunikacji nie zabrakło komunikacji ofertowej. My tworzymy je tak, żeby komunikować najważniejszy wyróżnik Food About “wiele różnych dań, dostarczonych w jednej dostawie”.
Tak w przypadku restauracji tradycyjnych jak i modelu SK czy jakiegokolwiek innego biznesu, najważniejszym elementem budowania świadomości marki będzie spójna i konkretna strategia.
W przypadku Food About od strategii się zaczęło. To właśnie nasze podejście strategiczne przekonało Klienta do tego, że będziemy wartościowym partnerem. Dlatego pamiętajcie, strategia jest najważniejsza. Prowadzenie komunikacji bez strategii, jest jak mizeria bez śmietany.
Pracując dla Food About od początku pamiętamy o tym, że goście nie mogą przyjść do naszych restauracji. Ale mogą o nich napisać. Dlatego tak dużą wagę przykładamy do budowania w nich poczucia hospitality na restauracyjnym poziomie. Odpowiednia moderacja, helpdesk, jasne i konsekwentne komunikowanie wartości marki są do tego niezbędne. Takie myślenie pozwala tworzyć długofalowe zadowolenie gości, które przekłada się na związanie ich z marką. Mamy nadzieję, żę tekst będzie dla Ciebie przydatny. Smacznego i na zdrowie!